Samen elke dag wijzer worden
Waar staat de Toermalijn voor?

Onze visie
De visie van de Toermalijn bestaat uit: een hoger doel (waarom bestaan we?), een gewaagd doel (wat willen we bereiken?), kernwaarden (waarvoor staan we?) en kernkwaliteiten (waarin blinken we uit?).
  • doelen
Openbare basisschool De Toermalijn is een school waar we, kinderen van 4 tot en met 12 jaar, in een veilige omgeving op hun eigen niveau tot ontplooiing laten komen op sociaal-emotioneel en cognitief gebied.
De leerlingen van de Toermalijn weten dat ze er mogen zijn, hebben zelfkennis en durven eigen keuzes te maken. Aan het eind van de basisschool zijn onze kinderen in staat om goed samen te werken en zelfstandig te leren.
  • kernwaarden
veiligheid en geborgenheid; Jezelf kunnen zijn en je gewaardeerd voelen zijn belangrijke voorwaarden om veiligheid en geborgenheid te creëren. De directie heeft oog voor leerlingen, personeelsleden en ouders. Teamleden hebben oog voor leerlingen en ouders. Leerlingen hebben oog voor leerlingen. Kortom, we hebben oog voor elkaar en houden rekening met elkaar. We hanteren duidelijke regels.

kindgericht; Leerkrachten laten zowel verbaal als non-verbaal merken dat ze vertrouwen hebben in leerlingen. We gaan met kinderen in gesprek, luisteren naar ze en stellen vragen. Kinderen kunnen te allen tijde bij het team terecht met hun vragen en verhalen.

respect; We streven actieve pluriformiteit na. We zien verschillen niet als bedreiging maar als kans. We accepteren elkaars zwakke en sterke punten. Hierdoor mag je zijn wie je bent. Teamleden dragen dit actief uit. We groeten elkaar en geven complimenten.

openheid; We communiceren eerlijk, tijdig en duidelijk over het functioneren van onze leerlingen. Personeelsleden nemen een actieve open houding aan naar ouders en andere externe betrokkenen.  Binnen de school geven we niet alleen feedback aan elkaar maar durven we ons ook kwetsbaar op te stellen. We geven helder aan wat we wel/niet kunnen en wat er wel/niet mag.

ontwikkelend; “Met het doel voor ogen”. Dit is een zeer belangrijk uitgangspunt bij ons handelen. We stellen ons dagelijks de vraag wat wil ik, willen we bereiken? Voor een aantal leer-/ontwikkelingsgebieden hebben we onze eigen doelen geformuleerd die we nastreven. (Half-) jaarlijks evalueren we onze resultaten om zodoende ons onderwijs nog beter te kunnen afstemmen op de leerlingen. De begeleiding van leerkrachten is erop gericht om hen nog beter te laten functioneren.
  • kernkwaliteiten
professionaliteit; Het team van de Toermalijn wordt in hun handelen en denken gestuurd door een gezamenlijke visie. We staan open voor feedback en reflectie en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Er is sprake van duidelijke communicatie met alle leerlingen en ouders. Ook door het voeren van functionering- en beoordelingsgesprekken bevorderen we de kwaliteit van ons onderwijs.

zelfstandigheid; Er is een herkenbare opbouw in de mate van zelfstandigheid door de school heen. De duidelijke zorgstructuur zorgt voor zelfstandigheidsbevordering bij het team van de school. Leerlingen (en leerkrachten) leren om zelf te plannen, keuzes te maken en bewaken zelf de tijd.

adaptief werken; Leerkrachten zijn in staat om in te spelen op de diverse hulpvragen van de leerlingen. Er wordt op 3 verschillende niveaus gewerkt bij lezen, rekenen en spelling. Daarnaast wordt er rekening gehouden met verschillen die ontstaan vanwege bijvoorbeeld een sociaal-emotionele problematiek of door leer- en gedragsproblemen (ADHD, dyslexie, motorische problematiek etc.)

samenwerken; Dit is niet alleen een werkvorm maar tevens een doel (leren samenwerken). Er wordt dagelijks op alle niveaus binnen de school samengewerkt. Zowel leerkrachten als leerlingen maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Er is niet alleen sprake van samenwerking binnen de groep maar ook daarbuiten.

leef- en leerklimaat
We werken iedere dag hard aan een goed pedagogisch leef- en leerklimaat. Uit de laatste 2 tevredenheidpeilingen (zie website) blijkt dat leerlingen graag op onze school zitten.  Kinderen, leerkrachten en ouders gaan in een positieve sfeer met elkaar om. We vinden het heel belangrijk dat uw kind graag naar school gaat, goed in haar/zijn vel zit, zich veilig voelt en zich gezien en gehoord weet. Dat vormt de basis voor een optimale ontwikkeling. In het opvoeden en begeleiden van kinderen vinden we rust, regelmaat, duidelijkheid en betrokkenheid belangrijk. Wij zijn als leerkrachten een soort spiegel voor de kinderen: “Doe als ik doe” in plaats van: “Doe wat ik zeg”. De leerkracht neemt de kinderen serieus en betrekt hen bij school.

gedifferentieerd onderwijs
Zoals beschreven in de visie hechten wij veel waarde aan adaptief werken. Elk kind is anders, in aanleg, tempo en aard. Wij houden rekening met verschillen tussen kinderen binnen het basisstof-extra stofmodel waarbinnen verdere differentiatie mogelijk is en ook wordt toegepast. We streven ernaar dat alle kinderen de basisstof beheersen. Kinderen die de basisstof, na instructies, vlot verwerken zijn eerder klaar met hun werk. Deze kinderen gaan aan de extra stof werken. Dit is voor een deel van de leerlingen extra oefenstof op basisniveau om de basisvaardigheden extra in te oefenen. Extra stof is voor een ander deel van de leerlingen moeilijker dan de basisstof. We noemen het ook wel verrijkings- of verdiepingsstof.
Deze extra leerstof verwerken de kinderen individueel of in kleine groepjes. Als zij hiermee bezig zijn, kan de leerkracht de kinderen helpen die de stof nog niet voldoende beheersen. Deze manier van werken zorgt ervoor dat we de kinderen op maat gesneden uitleg kunnen geven en iedere leerling in zijn eigen tempo kan doorwerken. Op deze manier wordt er tegemoet gekomen aan de verschillen tussen kinderen.

Zelfstandig werken
Zelfstandig werken is een kenmerkend onderdeel van de Toermalijn. Zelfstandig werken is meer dan het “in je eentje” aan een opdracht werken. Plannen, samenwerken, keuzes maken, vooruitdenken, inschatten, rust zoeken enz. zijn allemaal onderdelen van zelfstandig werken. Het uiteindelijke doel is dat we de kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun werk en hun resultaten. Bij het zelfstandig werken krijgt de leerkracht, naast het geven van instructie, een meer begeleidende taak. De kinderen worden minder leerkrachtafhankelijk. Op deze manier krijgt de leerkracht ook tijd om kinderen, die dat nodig hebben, extra te helpen.

Presenteren
Wij besteden veel tijd aan ‘leren presenteren’. Op onze school leren kinderen dat zichzelf mogen zijn en dat het fijn is om je verbaal en/of creatief te uiten. Zo worden er in de hele school spreekbeurten gegeven, leren de oudste kinderen debatteren en worden er zelfs bij de kleuters al boekbesprekingen gehouden.

ik en de ander
We vinden het ontzettend belangrijk dat kinderen op een goede, sociale manier met elkaar omgaan. Op onze school wordt veel aandacht besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling, en dat merk je! De meeste kinderen geven aan met heel veel plezier naar school te gaan.

de Toermalijn daagt je uit.
We proberen op elk gebied het beste uit kinderen naar boven te halen. We stellen ambitieuze doelen en stimuleren de kinderen deze doelen te realiseren. We reflecteren met de leerlingen op deze leerdoelen.

brede ontwikkeling
Kinderen hebben verschillende talenten. Het ene kind rekent vlot en het andere kind kan mooi zingen. We willen als school meer bieden dan alleen basisvaardigheden als rekenen, taal en spelling. Er is op De Toermalijn volop ruimte om ook je creatieve kant te ontwikkelen. Tijdens maandvieringen en crea-middagen krijgen kinderen de gelegenheid deze talenten verder te ontwikkelen.

vieringen
Gedurende het jaar heeft iedere groep maandvieringen. Ouders ontvangen hiervoor een uitnodiging. De gezamenlijke afsluiting benadrukt dat we samen een gemeenschap zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen dat ze zich leren te presenteren en te uiten voor een grote groep personen. Er wordt aan het begin van het schooljaar een rooster gemaakt waarin de vieringen voor iedere groep staan gepland.
Tussentijds vinden er ook weekvieringen plaats. Bij de weekviering sluiten de kinderen onderling in diverse samenstellingen een periode en of project af met een gezamenlijke viering.
Daarnaast zijn er tijdens het schooljaar ook nog een aantal vieringen die we met de hele school beleven, zoals Sinterklaas of de eindejaarsviering.
 
creaochtend /-middag
We willen onze leerlingen de kans geven zich breed te ontwikkelen. Dit houdt in dat we aandacht schenken aan de creatieve competenties van kinderen. Naast de vieringen en de reguliere muziek-, handvaardigheids- en tekenlessen organiseren we ook zogenaamde creaochtenden en –middagen. De kinderen zijn op die dagdelen bezig met allerlei activiteiten op het gebied van creativiteit en expressie. Voorbeelden zijn drama, koken en werken met textiel. Bij deze activiteiten worden ouders gevraagd om de leerlingen te begeleiden. Deze crea-momenten zijn klasdoorbrekend.